19. mar. 2012

Bygge planerboards og planerboard-mast

Hjemmelagde planerboards
Etter å ha tøffa rundt på Norsjø og sett trollingbåtene dra opp stor-ørret uten å få noe selv, fikk jeg lyst til å prøve meg med planerboards. Gnien som jeg er, tenkte jeg at dette måtte det jo være mulig å lage selv. Prisippet er jo mye av det samme som ei oter-fjøl, og det er jo "bare" en skråskjært plankebit. Etter litt googling fant jeg fort diverse DIYer for planerboards. Resultatet ble som vist på bildene under.
Farger og kombinasjon er resultat av en overivirig pensjonert far som mer enn gjerne hjelper til.

 Første montering.



Vi bestemte oss for å gjøre en test i elva.

Og det så jommen meg ut til å fungere.

Hjemmelaget planerboardmast og sneller
Da var planerboardsa på plass og jobben med å få laget seg en mast kunne begynne. Som emne til selve masta fikk vi tak i en aluminiumsprofil fra en som driver med markiser, gratis. I toppen av denne ble det montert to øyebolter med en Biltema enkelblokk i hver. 


Etter litt spekulering og tankearbeid i garasjen fikk jeg øye på guttungen sitt 100 kroners-skateboard fra Europris. En skateboard-truck med hjul  burde være et godt utgangspunkt for å lage en snelle. Man trenger faktisk bare en plate på hver side av hjulet, og vips, så er man der. 
Planerboard-snelle i produksjon

Planerboard-snelle i produksjon 

Selve akslingen ble skrudd av resten av trucken da det viste seg at man, med en litt modifisert bolt, kunne montere denne i et av sporene i masta. 

Bolt hvor hodet er blitt slipt rette sider på.

Snelleaksling monters på mast.

Bare å stramme til i ønsket posisjon på masta.


Ferdig montert! Og om jeg skal si det selv, så ser det rimelig greit ut.

Sveiv ble laget ved å bruke en bolt med avrundet hode med en mutter mot ytterste plata på snella, et lite alimiumsrør som "rullende" håndtak og en skive og mutter for å holde håndtaket på plass.

Snelle med sveiv og line

Låsemekanismen kan også sees på bilet over.


Montering av mast i båt
For å montere masta, endte vi opp med å gjøre det slik at man enkelt kan ta vekk mast og fester for ikke-fiske-baserte turer med familien. Det øverste festet av masta ble til ved å skjære et passende hull i en kryssfinérplate som i sin tur festes i overbygget med skruer og vingemuttere.
Feste i overbygg

Løsningen for å montere masta i dørken ble lage en plate som masta festes i. Denne plata butter i mot fremover og sideveis, da det er i disse rettningene som kreftene går. 
Dørk-feste-mekk

Test-tur på Norsjø
En lørdag morgen i midten av mars ble båten klargjort for test tur på Norsjø.
Båten ferdig rigget og klar til test

Båten er klar

Masta fungerer!

Rolige farvann og med et hjemmelaget planerboard som går som en drøm.

Testen på Norsjø var en suksess. På stille og rolig vann gikk brettene som en drøm. Det ble litt mer vind utover dagen og da så det ut til at det brettet som gikk mest mot vinden hadde en tendens til å bli hengende litt bakover. Dette var vel og merke ikke noe stort problem, men kan ha en sammenheng med at bretta ble laget litt kortere enn det som stod på tegningen. Vi hadde et par-tre tillslag på stengene som var festet i klypene, men vi fikk ikke gjort noe skikkelig "mot-hugg" da lina ikke løste ut. Ved å være litt mer bevist på hvor langt ut i "kjeften" på klypa sena ble festet tror jeg vi løste dette greit. 
Uansett vil jeg påstå at prosjektet var en suksess. Det resulterte i en ørret på 2,3 kg og 60 cm.



Kostnader og oppsummering
Hva dette har kostet i kroner og øre vet jeg ikke helt, da vi hadde en del av komponentene fra før, men ved et kjapt overslag får jeg en pris på ca.8-900 kroner. Og det er ikke så værst. Nå er det klart at kvalitet, funksjonalitet og utseende på hele riggen ikke kan måle seg med det man kjøper ferdig, men til mitt hobby bruk ser det ut til å holde i massevis. Og det beste av alt er jo at man har laget det selv. Og det er jo også verdt litt. 

Ingen kommentarer: